In de Sneakers Start-Up simulatie vormen studenten het managementteam van een scale-up die handelt in sneakers. Door het maken van de juiste analyses en beslissingen strijden de studententeams onderling om het meest succesvolle sneakerbedrijf te worden. Iedere spelronde staat voor een jaar en zet de teams voor uitdagingen op het gebied van personeel, het managen van voorraden, de marketing en andere bedrijfsprocessen. De verdiende punten symboliseren de groei van het bedrijf.
De teams starten met het ontdekken van de simulatie en het maken van een bedrijfsplan. Door middel van een marktanalyse worden een visie, strategie, marktsegment en doelstellingen bepaald. Dit is uiterst belangrijk, omdat ze hierop worden beoordeeld.
Hierna begint het echte bedrijfsvoeren! Er zijn talloze beslissingen die het bedrijf moet maken. Denk hierbij aan: management, inkoop, marketing, het product zelf, het personeel, distributie en ontwikkeling van het bedrijf. Deze beslissingen worden vastgelegd op het moment van de rondeberekening. Na de berekening moet het team analyseren wat er in een jaar binnen de markt is gebeurd en krijgt het ook deels inzicht in de concurrentie. Op basis van de resultaten en analyse worden er nieuwe beslissingen genomen. Naast de doelgroep die het een en ander van het bedrijf vraagt, staat de wereld om hen heen ook niet stil. Elke ronde kunnen er events plaatsvinden die effect hebben op de economie.
Hoe dichter de teams bij hun doelen komen, des te meer punten ze ontvangen. Hebben ze geen afzet? Dan ontvangen ze geen punten. Maken ze verlies? Dan krijgen ze strafpunten. De teams dienen hun doelen te behalen om succesvol te zijn. Dit betekent echter wel dat als zij hun doelen niet ambitieus hebben ingesteld en de doelen dus snel behaald worden, daar geen punten meer voor worden toegekend in de rondes erna. Stellen teams hun doelen ambitieus en halen ze deze in de laatste ronde? Dan worden deze punten met vijf vermenigvuldigd. De punten maken de winnaar, die aan het eind zichtbaar wordt in de ranglijst.
Aan de hand van de ranglijst is te zien in welke volgorde de teams het best gepresteerd hebben. Aanvullend zijn er meerdere mogelijkheden om tot een beoordeling te komen. Hieronder vind je de meest populaire opties:
Ook is het mogelijk om met externe opdrachten een link te maken naar onderwerpen die aansluiten op het curriculum. Enkele voorbeelden zijn een persconferentie na een calamiteit, een managementdashboard bijhouden, een reclamevideo maken of een vacature opstellen. Edumundo denkt graag mee over deze opdrachten.
"Edumundo’s excellent
support throughout our collaboration made the
application of the simulation in the module easy and stress-free.”
Het spelen van een managementsimulatie in een digitale omgeving creëert de mogelijkheid om theorieën uit de les in de praktijk te brengen. De managementsimulaties die Edumundo aanbiedt, bevatten een sterke vorm van immersive learning. Deze manier van leren draagt bij aan een succesvol resultaat en een positieve studentenbeleving.
Benieuwd naar deze simulatie?
Kenmerken | |
---|---|
Doelgroep: | Eerste- en tweedejaarsstudenten hbo/wo |
Thema: | Handel |
Talen: |
Contact
Over ons
Ons team
Vacatures
Auteur worden
Jan van Nassaustraat 113
2596 BS Den Haag
070-3600510
Geregeld publiceren en lanceren wij nieuwe titels en onderwijsvernieuwende leerproducten. Wil je op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.
vraag ontvangen
We hebben uw vraag ontvangen en we zullen op werkdagen binnen 24 uur bij u terugkomen.