Dinsdag 26 februari vond de feestelijke afsluiting van het gamificationproject College Coins op de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) plaats. Een project waarmee middels de College Coins app van de digitale uitgever Edumundo, gamification aan het curriculum is toegevoegd. Het gevolg? Activerend, motiverend en praktijkgericht onderwijs, dat door studenten als uitdagender ervaren wordt.
Wat?! Een game spelen op school? Bij de term gamification wordt daar al snel aan gedacht, maar dat is een misvatting. Bij gamification worden spelelementen juist toegevoegd aan een werkelijke situatie, om onder andere de motivatie en betrokkenheid te verhogen. Verschillende theorieën en onderzoeken onderbouwen het positieve effect van gamification. Denk bijvoorbeeld aan de pianotrap op een Zweeds station of Hollebolle Gijs in de Efteling als een extra impuls om de trap te nemen of afval weg te gooien. Datzelfde principe kan ook toegepast worden in het onderwijs. Er zijn genoeg opleidingen die spelvormen gebruiken, maar slechts enkele in Nederland passen gamification ook integraal in een curriculum toe. Je legt als het ware een extra motiverende laag over bestaand of nieuw (projectmatig) onderwijs.
Zo’n zevenhonderd eerstejaarsstudenten van het instituut Bedrijfskunde hebben in dit gamificationproject een heel semester lang gewerkt aan diverse challenges. Doormiddel van de College Coins app hebben studenten échte opdrachten gekregen uit het bedrijfsleven. Bedrijven als Parenco, Nike, Radboudumc, Mainfreight, Ajax, Jumbo, Sap, Gazelle en IKEA zijn hiermee uiteindelijk van advies voorzien op het gebied van relevante bedrijfskundige thema’s. Studenten werden met de challenges beloond met zogenoemde ‘College Coins’. De College Coins werden vervolgens bijgehouden via een dashboard in de app. Daarnaast zijn er challenges uitgeschreven door de studieverenigingen maar ook HAN-afdelingen als marketing, communicatie en kwaliteitszorg daagden de studenten uit om mee te denken over onder andere de Open Dagen van de HAN.
Na een heel semester vol met uitdagende opdrachten is tijdens een feestelijke afsluiting de uitslag bekend gemaakt. Nadat alle verdiende College Coins waren opgeteld, kwam één klas van de opleiding Facility Management als winnaar uit de bus. Op voet gevolgd door twee andere klassen van wederom Facility Management. Deze groepen hebben de meeste coins verdiend en daarmee het meeste bijgedragen aan het succes van de HAN en haar opdrachtgevers. Daarmee hebben ze niet alleen een teambuildingsdag voor de gehele klas gewonnen, maar mocht een bedrag van 1128 euro worden overhandigd aan de Aara Foundation. Dit is een stichting die zich onder andere inzet voor gelijke onderwijskansen voor kinderen in India
Voor al uw vragen kunt u gerust contact opnemen. Wilt u meer weten over gamification? Lees dan vooral ons blogartikel over dit onderwerp.
Wilt u meer weten?